Kolem Špicberků a ostrov Kvitøya

  • Destinace: Špicberky
  • Typ zájezdu: Polární plavby
  • Délka: 10-denní
  • Cena: 117 600,- Kč

Vedle klasické plavby kolem Špicberků bude naším cílem velmi málo navštěvovaný unikátní ostrov Kvitøya, který je nejvýchodnější výspou Norska. Téměř celý ostrov je pokryt ledem a najdeme tu obrovská stáda mrožů. Plavba v ledové tříšti okolo Špicberků vám také nabídne největší šanci zblízka vidět „krále arktidy“ – polárního medvěda. Z dalších zvířat uvidíte tuleně, soby, polární lišty a obrovské množství druhů ptactva. Budeme se plavit hlubokými a zaledněnými fjordy a pestrou krajinu severu střídají ledovce, rozeklané hory a rozkvetlá tundra. Během cesty kolem Špicberků bude také spousta příležitostí vydat se na treking tundrou a obdivovat unikátní krajinu tvarovanou větrem a mrazem. Tato cesta vás zavede na jedno z nejsevernějších míst, kam se běžný návštěvník může dostat – dosáhneme 81st severní šířky a severní pól tak bude téměř na dosah!

Chci rezervaci Více o destinaci

Program zájezdu
Detailní denní program je orientační a může se změnit – loď pluje podle přírodních podmínek, počasí, výskytu ledu, atd..
K plavbě Vám na přání zajistíme dopravu do místa nalodění, případně doprovodný program před nebo po vylodění.

 

1. den

Odplouváme z Longyearbyen, hlavního města Špicberků. Longyearbyen je největší město na Špicberkách u Isfjordu a leží na největším ostrově Spitsbergen. Má okolo 2 000 obyvatel, z toho jsou většinou Norové a Rusové. Je to nejseverněji položené město na světě, nedaleko města je také nejseverněji položená vesnice světa Ny-Ålesund. Před naloděním můžete prozkoumat okolí tohoto bývalého hornického města. Za prohlídku stojí Polární muzeum nebo místní kostel. Večer vyplujeme z fjordu Isfjorden, v jehož ústí jsou k vidění Plejtváci malí.

2. den

Na ostrově Ytre Norskøya navštívíme holandskou velrybářskou základnu ze 17. století. Spatříme zde obrovské množství ptáků, včetně papuchalků, alkounů nebo arktických chaluh. Navštívíme fjordy Raudfjord nebo Liefdefjord – nádherné fjordy jimž dominují impozantní ledovce a stáda tuleňů na březích.

3. den

Dnes dosáhneme nejsevernějšího bodu plavby a vylodíme se na ostrově Phippsøya se stády mrožů. V ledové tříšti podé budeme hledat lední medvědy a vzácné racky růžové. Dosáhneme polohy 81st, a budeme tak pouhých 860 km od severního pólu.

4. den

Vystoupíme na ostrov Laagøya, na jehož plážích často odpočívají mroži. Poté poplujeme na východ k druhému největšímu ostrovu Špicberků, ostrovu Nordaustlandet, kde r. 1928 ztroskotala Nobileho vzducholoď Italia. Vystoupáme na kopec Soraberget (205 m), který nabízí nádherné výhledy na ledovec Nordaustlandet a okolní krajinu.

5. den

Vylodíme se na málo navštěvovaném ostrově Kvitøya, nejvýchodnější části Norska a kdy budeme velmi blízko ruskému teritoriu. Ostrov je téměř celý zaledněn. Pokusíme se navštívit Kraemerpynten s obrovskou populací mrožů. Ostrov Kvitøya je téměř celý pokryt ledovcem Kvitøyjøkulen a je součástí rezervace Nordaust-Svalbard Nature Reserve. Ostrov byl objeven holandskými mořeplavci r. 1707. Roku 1897 na ostrově pobývala arktická expedice, kterou vedl S. A. Andrée a která se neúspěšně pokoušela přeletět Severní póĺ v balónu.

6. den

Přistaneme na ostrově Isispynten a Nunatak, který je celý obklopen ledovci. Později poplujeme kolem ledovce Brasvell Glacier, který má nejširší čelo ze všech ledovců na Špicberkách. V průlivu Olga Strait můžeme spatřit Velryby Grónské. Velryba grónská je kytovec žijící ve studených mořích severní polokoule a dosahující délky až 20 m a hmotnosti 50-70 tun. Má silnou vrstvu podkožního tuku a obývá studené vody. Vyznačuje se velkou hlavou a dále také ocasní ploutví, která představuje až 40% délky těla, plave pomalu a nepotápí se do velkých hloubek.

7. den

Poplujeme kolem Kong Karls Land, což je rezervace ledních medvědů, takže tu sice nelze přistát, ale my se projedeme v zodiacích a budeme pozorovat medvědy. Medvěd lední (Ursus maritimus), označovaný též jako polární medvěd, je velký druh medvěda typický pro severní polární oblasti. Vyskytuje se v Grónsku, na severním pobřeží Severní Ameriky a Asie. Na všech těchto územích je chráněn a jeho lov se kontroluje. V současnosti se odhaduje, že žije asi 20 – 25 000 těchto medvědů.

8. den

Dnes plánujeme vylodění na ostrově Barentsøya, kde m.j. navštívíme starou loveckou chatu a budeme stopovat místní druh soba. Vylodíme se na pláži poseté velrybími kostrami a naplavenými stromy až ze Sibiře. Tady můžeme spatřit lišky a medvědí rodiny hledající potravu.

9. den

Den zahájíme plavbou fjordy v oblasti Hornsund, kde budeme obdivovat strmé hory, zvedající se až do výšky 1.431m. Tento fjord je nejjižnějším fjordem západního pobřeží Špicberk, je 30 km dlouhý a v nejširším místě má 12 km. Fjord Hornsund představuje nádhernou ukázku ledovcem modelované krajiny, vyznačuje se bezpočtem zátok a najdeme tu celkem 14 ledovců. Kromě nádherné krajiny zde budeme mít další příležitost pozorovat tuleně a lední medvědy.

10. den

Dnes se vylodíme na Ahlstrandhalvøya, kde uvidíme kostry velryb – pozůstatky masakru běluh, které zde stále žijí. Běluha severní je ozubený kytovec z čeledi narvalovitých typický svou bílou barvou, podle kterého byly tyto velryby pojmenovány. Jejich průměrná délka se pohybuje kolem 4,5 metru, někteří jedinci však mohou dorůst až 6 metrů a váží 1 200 kg. Odpoledne poplujeme fjordem Recherchefjorden a vydáme se do tundry plné sobů.

11. den

Ráno připlujeme do města Longyearbyen a po snídani se vylodíme. Letiště Svalbard leží asi 3 km západně od města, odtud se dá odletět do Tromsø nebo do Oslo v Norsku. V případě zájmu zajišťujeme celodenní výlety a aktivity v okolí Longyearbyen, např.: výstup s průvodcem na horu Hjortfjellet nebo vyhlídkový vrchol Trollsteinen, celodenní výlet ve fjordu Adventfjorden na mořských kajacích, večerní seakajaking v okolí Longyearbyen, případně vícedenní túra na ledovec s kempováním v divočině.

V ceně je zahrnuto: plavba na lodi dle uvedeného itineráře, ubytování ve zvolené kabině, plná penze na lodi, káva a čaj, odborné přednášky a aktivity na palubě během plavby, zapůjčení gumové obuvi a sněžnic, plavby na zodiaku a výlety na pevninu, transfer z lodi na letiště v Ushuai po plavbě, servisní poplatky a přístavní taxy.

V ceně není zahrnuto zejména: doprava do místa nalodění, vstupní formality do cílové země a tranzitních zemí, program před a po plavbě nezahrnutý v itineráři, transfer na loď, osobní výdaje během plavby (prádelna, poštovné, oděvy, lékařské ošetření, alkoholické nápoje, internet), případné náklady na evakuaci, komplexní cestovní pojištění (viz níže), palivový příplatek 25 EUR/osoba/den pokud dojde k výraznému zvýšení ceny pohonných hmot více než 60 dnů před odjezdem, spropitné pro posádku.

Single příplatek: 1.7x ceny plavby. Pokud single cestující preferuje sdílení kabiny, lze rezervovat kabinu bez příplatku. Cena je garantována i v případě, že kabina nebude doobsazena.

Aktivity za příplatek:

Fakultativní služby: zajištění letenek Praha – Longyearbyen – Praha (cca 12.000 Kč), ubytování a program před a po plavbě.

Stravování: plná penze (na lodi)

Pojištění: účast na plavbě je podmíněno uzavřením plného pojištění léčebných výloh a nákladů na evakuaci. Doporučujeme uzavřít komplexní cestovní pojištění. Sjednání cestovního pojištění je nutné doložit před odjezdem organizátorovi plavby. Vhodné pojištění Vám na přání zajistíme.

Pořadatel: Oceanwide Expeditions

Nástupní místa: Longyearbyen

Informace o destinaci: Špicberky

Trasa plavby:

 

Vaše plavidlo: dle termínu M/V Plancius, M/V Ortelius, M/V Hondius a M/V Janssonius

M/V Plancius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Třída: Ice 1D
Délka: 89 metrů
Šířka: 14.5 metrů
Ponor: 5 metrů
Tonáž: 3175 GRT
Postavena: 1976, kompletní přestavba 2009
Kapacita: 114 osob max. (53 kabin)
Motory: 3 Diesel Electric, 1230hp každý motor
Rychlost: 12 uzlů max.; 10 uzlů plavba
Vlajka/Domovský přístav: Holandsko
Posádka: 17 námořníků, 19 osob hotelové posádky, 8 osob expediční posádky

Loď M/V Plancius byla postavena v roce 1976 jako oceánografická loď pro holandské královské loďstvo a sloužila až do roku 2004. V roce 2009 byla kompletně přestavena na kapacitu 114 pasažérů a plně odpovídá bezpečnostním pravidlům SOLAS.

Plavidlo má 53 kabin s příslušenstvím, z toho 4 čtyřlůžkové kabiny, 39 dvoulůžkových kabin a 10 superior kabin. Dále na palubě najdete restauraci/přednáškovou místnost, pozorovací místnost s barem, knihovnu a místnost s počítači a mnoho dalších míst na palubě vhodných pro pozorování. Ve výbavě je také 10 zodiaků s čtyřtaktními motory (40Hp).

Interiéry jsou pohodlně a vkusně zařízeny, kvalita skužeb a vybavení pokojů i společných prostor odpovídá hotelu kat.**** Loď je maximálně přizpůsobena svému určení  expedičním plavbám se vzdělávacími programy a výstupy na pevninu.

Plavidlo je vybaveno dieselelektrickým systémem pohonu, který výrazně snižuje hlučnost a vibrace motorů. Tři dieselové motory, každý s výkonem 1230 Hp, pohánějí loď rychlostí 10-12 uzlů.

Plavidlo bylo postaveno do ledových podmínek se zesílenou přídí a zádí. Zesílený trup má navíc menší odstupy vzpěr (30 cm místo běžných 65 cm). Díky původnímu zaměření plavidla na výzkum má 6 speciálních bronzových lodních šroubů, které výrazně snižují hlučnost plavidla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M/V Ortelius

 

Třída: Ice 1A
Délka: 91,25 metrů
Šířka: 17,61 metrů
Ponor: 5,8 metrů
Tonáž: 4575 t
Postavena: 1989
Kapacita: 100 pasažérů
Motory: 6 ZL 40/48 SULZER
Rychlost: 14,3 uzlů max.; 12 uzlů plavba
Posádka: 34 námořníků, 15 osob hotelové posádky, 6 osob expediční posádky, 1 doktor

Loď M/V Ortelius byla postavena ve Gdyni, Polsko v roce 1989 s názvem “Marina Svetaeva”. Sloužila pro Ruskou akademii přírodních věd. Později byla přejmenována na M/V Ortelius po holandském kartografovi – Abraham Ortelius (1527-1598), který vydal první moderní světový atlas “Theatrum Orbis Terrarum v roce 1570. V té době byl atlas nejdražší knihou, která byla kdy vytištěna.

Plavidlo má nejvyšší klasifikaci pro plavbu v ledových podmínkách UL1, ekvivalent třídy 1A. Je proto vhodné pro plavbu v pevném jednoročním ledu a volném víceletém ledu.

M/V Ortelius má kapacitu 100 pasažérů, nabízí 5 čtyřlůžkových kabin se společným příslušenstvím, 14 dvoulůžkových kabin se společným příslušenstvím, 9 dvoulůžkových kabin s kulatými bočními okénky s vlastním příslušenstvím, 10 dvoulůžkových kabin s oknem a vlastním příslušenstvím, 6 superior kabin a 1 apartmán. Na lodi jsou prostorné otevřené paluby a velký můstek přístupný pasažérům. Ortelius nabízí příjemný hotelový standard se 2 restauracemi, barem/přednáškovou místností a saunou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

m/v Hondius a Janssonius – první lodě na světě šesté polární třídy.
Jedná se o komfortní nová plavidla  pro 176 cestujících, poskytující plnohodnotný hotelový komfort.

Počet cestujících: 174 (82 kabin)
Posádka: 72 osob
Délka: 107,6 metrů
Šířka: 17,6 metrů
Polární třída: 6 (1A-Super)
Rychlost: 15 uzlů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na Vaší plavbě se o Vás bude starat sehraný tým posádky, zkušených průvodců a instruktorů.

V týmu jsou lidé, kteří destinaci opakovaně navštívili a mají zkušenosti s vedením klientů – například jako členové vědeckých expedic, bývalí účastníci výzkumných programů, pracovníci vědeckých základen, biologové, geografové, fotografové, historici, apod. Složení posádky je voleno s ohledem na navštívená místa a náplň programu, u sportovnějších expedic jsou členy týmu horští vůdci, instruktoři mořského kajakingu, potápěči, apod.

Kromě vedení programů na souši se Vaši průvodci budou starat i o doprovodný program na lodi – například přednášky na odborná témata, breefingy k jednotlivým programům a aktivitám, apod.

Hotelové služby zajišťuje profesionální personál, k dispozici je 24 hod/denně recepční.

Společný jazyk na lodi je angličtina.

Zájezdy z této destinace:

Tématické zájezdy: